Livet er best ute. Også for bybarn! | Nullfiresyvni: Livet er best ute. Også for bybarn!

Sider

søndag 6. september 2015

Livet er best ute. Også for bybarn!


Torsdag kveld dro vi opp på hytta i Valdres. To dager med planlegging i barnehagen og vi øynet en mulighet for en liten langhelg. Jeg tror ikke jeg har vært her oppe så tidlig på høsten før. Stort sett drar vi opp når bladene er gule, røde og orange, eller når snøen har bredt et hvitt teppe over landskapet. Vi er utrolig heldige som har mulighet til å reise unna byen litt.


Vi hadde tenkt å utforske stedene rundt hytta denne gangen. Det ble med tanken. Mine bybarn er ikke særlig turvante. Om ikke det gjelder en tur i byen da. De elsker å være ute, men å gå bare for å gå? Det er ikke noe særlig gøy. Selv om vi sang på veien, tok oss god tid, fortalte om alt det som ventet foran oss. Vi hadde med kjeks og drikke. Det var lov å kikke på alt vi fant på veien og å hoppe i sølepytter. Vi hørte på bekken og lette etter den perfekte pinnen. Vi fant kubæsj, sauebæsj, harebæsj og en traktor.

Jeg tror den lengste turen ble på 1 km (frem og tilbake) og det var langs bilveien og bort for å se på dyrene på sommerbeite. Jeg har skjønt at dette kommer ikke til å gå seg til av seg selv, så prosjekt for denne høsten blir å komme seg mer ut. Og ikke bare ut på lekeplassen eller i hagen, men ut i skog og mark. Første mål er å få lillesøster til villig å sitte i bæremeisen. Hun bare syter og tuter og gjør oss smågale når vi er ute og går. Klarer vi det er mye løst. Storebror er lettere å avlede.


Selv om det ikke ble de store turene, opplevde vi virkelig verden fra barns perspektiv. Vi hoppet i vanndammer, fisket med pinne i bekken, plukket blåbær som vi bare spiste, så hvem som kunne løpe fortest og klatret i trær. En ganske så fin helg.

Har du tips til å få barna med på tur, tar jeg imot med åpne armer!

Bambull fra Tufte er supergod og myk for barnehuden. Og kule farger (ikke sponset)

6 kommentarer:

  1. Det er virkelig deilig å være ute på høsten, Valdres er veldig fint! Mitt beste tips er å dra på tur med noen andre barn på samme alder, da "glemmer" barna gjerne at de går. Gjerne noen som er litt mer vant til å gå i skogen/på stier. Vår jente liker godt å klatre litt, og hun syns det er mye morsommere å gå på stier og steiner enn på grusvei selv om vi voksne gjerne tenker at det er lettere. Husk hvor mye de klatrer og leker i bhg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har jeg ikke tenkt på gitt. Vi skulle egentlig gå sammen med noen venner, men droppet det da jeg trodde mine unger kom til å dra resten av gjengen ned. Kanskje det var en totalbom!

      Slett
  2. For storebror vil jeg anbefale geocaching, skattejakt i skogen er gøy. For minste i bæremeis er det greit å være raus med rosiner og smokk har vi erfart.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja geocaching må vi sjekke ut. Ryktes å være mange muligheter her vi bor også. Og rosiner. Bestikkelser. Det va lurt. Hun tar "dessverre" ikke smokk, men er glad i mat :) Takk for tips

      Slett
  3. Hei. Dette settet var nydelig. Hvilken størrelse har datteren din på bildet? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Tenker du på bambull-settet? Jeg er ganske sikker på det er 86-92. Hun er vel ett år og et par mnd på bildet ;)

      Slett

Beklager, men jeg må se om jeg får redusert spam en periode med ordbekrefelse.