Hvordan få aktive barn | Nullfiresyvni: Hvordan få aktive barn

Sider

søndag 20. september 2015

Hvordan få aktive barn


Ja dette spørsmålet har vi stilt oss også. Vi kommer ikke fra noen superaktive familier, men har lyst til at ungene våre skal bli mer glad i skogslivet og turer enn det vi har vært. For et par helger siden var vi på fjellet og fikk bekreftet at våre barn er skikkelig bybarn. Så i dag, da det var oppholdsvær og vi ikke hadde noen planer, dro vi til skogs. Vi bor jo rett ved markargrensa. Det er kanskje halvannen kilometer ned til Skulleruddumpa. Og herfra er det en liten tur inn til Skullerudstua (man kan også kjøre hit, og det prøvde mannen på, men det får da være grenser). Det var masse vann i elva nå og ungene var i ekstase og kastet steiner i vannet. Vi hadde med oss noen venner, for det er et tips jeg har fått i etterkant av fjellturen. Og det funket veldig fint egentlig. Storebror løp av gårde på løpesykkelen sin og lillesøster sovnet fort i vognen. Hun sov nesten hele turen og våknet på vei tilbake til bilen. Hun kan vel egentlig ikke sies å ha vært på tur i dag. Jeg tror at man må ut på tur for å få unger som er glad i å være ute. Jeg har ikke stor tro på at sånne ting går seg til. Så planen er at vi skal komme oss mer ut. Vi blir gladere alle sammen av det.


Det ble en veldig fin tur og ungene var også fornøyde. På ettermiddagen dro storebror og jeg på kino og så Karsten og Petra. Syns det er koselig å gjøre noe alene med ham. Og filmen syns jeg var veldig søt. Vi tømte en en stor boks popcorn og vi dansa i stolene våre. Jeg koste meg masse og det gjorde storebror og.

6 kommentarer:

  1. Jeg ønsker også at vi skal bli en mer aktiv familie. Jeg er egentlig ikke en sånn mamma som går og har dårlig samvittighet for ting jeg ikke gjør bra nok, men akkurat det mer aktivitet skulle jeg ønske at vi var flinkere på.. Egentlig har jeg hatt som mål at vi skal komme oss ut i skogen en gang i uka, men det gikk visst i glemmeboka igjen. Nå er vi vel i skogen omtrent en gang i måneden, og da er det aldri spesielt lange turer. Jaja, kanskje til neste år ;P

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi er ikke så flinke vi heller. Men jeg merket det var overraskende deilig (og enkelt å være forelder) når vi først kom oss ut. Ungene var happy med enkle aktiviteter, de lekte endel selv og vi var sammen med gode venner. Ganske fin søndag.

      Slett
  2. Skogen er redningen for oss. Vi kjører til en parkeringsplass med inngang til marka ( helst litt langt ut som Bysetra) og slipper ungene ut av bilen. De løper avgårde som hunder. Andreas og jeg sier på fleip at vi må ut og lufte barna men det er jo akkurat det vi må;) Ellers blir det fort litt for voldsomt her ute:)
    Hvem har laget det nydelige genseren til Stella? Fantastisk!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er bestemor (moren til Ø) :)

      Slett
  3. Absolutt, det har masse å si at foreldrene er positive til å være ute for at ungene skal bli det. Denne årstiden er det lett å være ute, synes jeg.

    Merker så godt på alle at humøret blir bedre og kroppene mer avslappede når vi har vært ute noen timer.

    Håper dere klarer å fortsette utelivet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja vi blir også mer positive av å være ute. Det er jo egentlig lett å bare komme seg ut, man må jo ikke være ute i mange timer.

      Slett

Beklager, men jeg må se om jeg får redusert spam en periode med ordbekrefelse.