Brukte, praktiske og morsomme bursdagsgaver. | Nullfiresyvni: Brukte, praktiske og morsomme bursdagsgaver.

Sider

onsdag 9. september 2015

Brukte, praktiske og morsomme bursdagsgaver.

 

Jeg digger EventyrElin. Virkelig. Ikke bare har hun fått fire fantastiske gutter, hun inspirerer til både turer med familien, en aktiv livsstil og nå i det siste; gode holdninger når det gjelder bursdagsgaver.

Storebror fylte tre i sommer. Han har akkurat begynt på storbarnsavdeling, og ingen har så langt hatt en bursdag å invitere til. Men allerede i starten fikk vi en oversikt over "regler" for invitasjoner i barnehagen. Ettersom dette ikke er umiddelbart aktuelt husker jeg ikke akkurat hvordan disse er, men det er noe som at man enten inviterer hele avdelingen, bare guttene/jentene eller klubb-/aldersvis. Jeg syns egentlig det høres supert ut. Oppstår spesielle tilfeller tenker jeg at vi får ta det hvis det blir aktuelt.

EventyrElin forteller at i barnehagebursdagene var det ikke uvanlig med gaver til 150-200kr. Jeg syns dette høres veldig mye ut og heier på Elin som oppfordret til måtehold og til og med brukte gaver, om det kunne bidra til at flere barn fikk anledning til å komme. Bursdag skal ikke være en arena for å ekskludere.


Jeg husker godt jeg gledet meg til bursdagene mine da jeg var mindre. Spenningen dreide seg ikke bare om gavene. Selvfølgelig var det også spennende, men mest av alt gledet jeg meg til hele dagen. Å bli vekket med frokost, sang og gaver på sengen av mamma, pappa og lillebror, den ekstra oppmerksomheten på skolen (selv om jeg på langt nær var av de populære) og selskapene. Jeg var så spent før gjestene kom, om det var venninner eller familie. Og mamma bakte alltid en flott kake (mye lik de vi nå ser i bloggene, så dette er egentlig ikke noe nytt). Jentebursdagene hadde ofte et tema og mamma og pappa hadde ordnet i stand. Vi hadde ikke spesielt god råd da jeg vokste opp, men jeg hadde en kreativ mor, mye lik de vi ser i mammabloggene i dag. Jeg gledet meg til alt sammen. Og hvis en gave hadde vært grunn til at noen ikke kom, hadde det ikke vært et problem for meg å ikke få en gave. Eller å få en brukt en. Sånn er det for mine unger også.

Storebror fikk ingen dyr gave av oss til bursdagen. Han fikk en fotballdrakt kjøpt på salg og en brannmannhjelm. Lillesøster ga han en rimelig, liten basketball og det var favoritten blant gavene han fikk. Han fikk utrolig mye flott. For all del. De er veldig heldige de to ungene mine og det var lassevis med gaver. Men det var ikke det viktigste. Og vi gjør det heller ikke til det viktigste. Vi ønsker oss ofte praktiske ting til ungene, selv om vi har god nok økonomi til å kunne kjøpe det vi trenger. De trenger ikke hav av leker. Da er det bedre med penger til vintersko vi kan kjøpe når høsten kommer. Jeg syns også det er fint om de får fellesgaver, både til jul og bursdag. For meg er det viktigere at det ikke skal gjøres forskjell av oss i familien. Men det kommer kanskje av at her er det mange mine, dine og våre.


Selv har jeg også gitt bort brukte gaver.  For eksempel fikk søsteren min to brukte bøker av meg til jul fordi hun hadde satt opp disse på ønskelista og jeg hadde akkurat lest ut mine. Jeg har også gitt bort brukte PSspill til nevøen min. Jeg har også fått brukte gaver selv, og syns ikke det gjør noe. Det er selvfølgelig lettere når man kjenner mottakeren godt. Da oppfattes vi kanskje ikke like lett som gjerrige. Det tror jeg mange er redde for. Jeg syns det er viktigere at man tenker på om det er noe den andre blir glad for/får brukt for. Og hva med hjemmelagde gaver? Hjemmestrikkede ullsokker eller en lue er jo for eksempel helt perfekt. Det hadde jeg satt stor pris på.

Det finnes ikke et perfekt svar på dette, men jeg tenker man må både føle på det selv og se an situasjonen. Tenk gjerne litt ekstra på de som skal komme i bursdagen og vurder deretter. Og kan det være noen som ikke kan delta, eller gavenivået blir litt vel høyt kan man alltids gjøre som Elin.

2 kommentarer:

  1. Viktig tema det der. I klassen til William får bursdagesbarnet en gave og det er det foreldrene til den som har bursdag som kjøper. Alle gutta lager et kort også gir de gaven sammen. Dette har vi gjort i over et år nå og det er ingen sure miner. Alle kan komme for man skal ikke ha med gave, og som foreldre kan man da kjøpe gave til egne barn på salg når ditt barn har bursdag. Fokuset flyttes da over til selve festen med leker, kaker osv. Alle skal med!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror det finnes mange gode løsninger. Noen argumenterer for at vi hjelper ungene for mye, men jeg syns ikke det er annerledes enn i voksenlivet. Vi har jo ofte (uutalte) grenser for gavekjøp og forventninger vi og.

      Slett

Beklager, men jeg må se om jeg får redusert spam en periode med ordbekrefelse.