Sommerkroppen. Pappakroppen. Helårskroppen | Nullfiresyvni: Sommerkroppen. Pappakroppen. Helårskroppen

Sider

onsdag 10. juni 2015

Sommerkroppen. Pappakroppen. Helårskroppen

#SK15. Tidligere var dette hashtagen vi brukte på jobb. Jeg jobbet tidligere med studentkontakter og naturlig hashtag for deres eventer var SK etterfulgt av årstall. De to siste årene har våre studenter i flittig arbeid inngått i en herlig miks av treningsbilder, matbilder og halvnakne kropper. De bruker ikke #SK15 i år for å si det sånn.

Jeg skjønner godt hvorfor sommerkroppen er er et tema. Sommeren, med stor S, er noe vi lengter mot hele året her i Norge. Det er tiden da alle problemer løser seg. Sola skinner, folk er glade og våre vinterblå kropper skal sprade rundt på stranden. Jeg må innrømme at jeg ikke vet hvordan det er å være kraftig og gå i bikini. Jeg vet derimot veldig godt hvordan det er å være veldig tynn, og gå i bikini. Prøve å skjule ryggraden som stikker ut når man sitter på håndkle. Magen som synker ned og ribbeina som stikker ut når man ligger på ryggen. Jeg skjønner godt at folk trener med sommerkroppen som mål. At folk sier du skal være fornøyd med den kroppen du har, hjelper fint lite.

Jeg løper. Og jeg begynte å løpe utelukkende for å trene. Nå løper jeg for å trene, men ofte, utelukkende for å lufte hodet. Og også for å se hva kroppen kan klare. Bonusene er jo flere. Jeg orker mer. Jeg får luftet hodet og er ikke bare en sliten og gretten mamma. Kroppen bygger muskler. Mine tynne bein er ikke lenger så spinkle. Men jeg har ikke jogget meg til en sixpack enda. Magen er mer mammamagen enn fitnessmage. Det lever jeg godt med. Ikke alle gjør det. Og det må også være lov.


Jeg er fan av helårskroppen. En kropp som orker mye, som man kan utfordre og som man kan ha glede av i hverdagen. Jeg har hatt mye vondter i ryggen fordi jeg har trent for dårlig, løftet for mye og brukt den feil. Nå er dette et viktig fokus for meg slik at jeg orker en aktiv hverdag med to små.

Når det gjelder pappakroppen, som jeg syns å ha sett illustrert av en mann i tredveårene med påbegynnende pondus, lute skuldre og joggebukse, så er jeg også fan av en trent variant. Å bry seg om kroppen syns jeg er ganske sexy. Det betyr ikke at jeg trenger at mannen ser ut som han gjorde da han trente jevnlig i tjueårene. Jeg bryr meg ikke så mye om et par ekstra kilo, grå hår (eller for min manns del, fraværet av hår) eller at han ikke lenger har store, definerte muskler. Men jeg bryr meg om at han ikke bare ligger på sofaen, ser på tv og spiser potetgull i påskudd av at vi nå er foreldre og har gått inn i en ny fase i livet. Min mann liker å trene. Dessverre hater han å løpe så det blir ingen felles turer i nærmeste fremtid.

Denne #pappakroppen kommer rett fra trening

Trilleturer, rusleturer, sykkeltur med ungene, medlemskap på treningssenter, løpeturer, styrkeøvelser (feks foran tven eller sammen med ungene når de leker), yoga, gå i trapper fremfor å ta heisen. Ulike former for vedlikehold av kroppen passer ulike mennesker. Å løpe så mye som jeg gjør er ikke for alle. Det krever noe å prioritere helårskroppen. Helt klart. Men man får så mye mer igjen for det.

Trening med ungene som ekstra vekt er topp og ungene har det moro også


Hva tenker du om sommerkropp, helårskropp og pappakropp?

6 kommentarer:

  1. Så flinke dere er! Jeg skulle gjerne vært flinkere til å holde helårskroppen ved like. Men jeg sliter med å motivere meg for trening. Heldigvis har jeg fått i gang en gruppe som spiller fotball to ganger i uka, så litt trening blir det ihvertfall. Og så er jeg aktiv i hverdagen, og sitter lite på rumpa.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jo kjempebra da. To ganger i uka er helt topp. Også er det jo ikke bare det som regnes som trening-trening som er viktig tenker jeg da. Men hele pakka...

      Slett
  2. Helårskropp! Det viktigste er å få til litt - hele året - enn å stresse livet av seg de siste månedene før sommeren og så miste all treningsmotivasjon etter det. Jeg er ganske flink å legge inn en 20-minutters løpetur eller litt styrketrening her og der, og prøver å spise akkurat passe sunt. Trening sammen med baby/barn er lettere enn man kanskje tenker - det krever bare litt planlegging! Og pappakropp er som med mammakropp - man skal ha lov å bli eldre og ikke behøve å se ut som en tjueåring resten av livet, men det er også ålreit å ta vare på seg selv for egen helse og velvære og energi sin skyld :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig med deg. Har aldri vært særlig god på sommerkroppen, men jeg sliter med trening gjennom og da etter sommeren. Får prøve å holde fokus i år ;)

      Slett
  3. PS du ser jo forresten kjempesprek ut da, og det er du antakelig også, med all den løpingen du driver med...! ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. haha takk. Ja det blir jo endel løping om dagen.

      Slett

Beklager, men jeg må se om jeg får redusert spam en periode med ordbekrefelse.