So ro lille mann | Nullfiresyvni: So ro lille mann

Sider

tirsdag 19. mai 2015

So ro lille mann

Jeg er så glad i den god natt- sangen. Vi har sunget den for begge barna, men for tiden synger jeg "har du hørt historien om de tre små fisk" for storebror. Med full dans og klapping. Lillesøster får fremdeles so ro. Og de to siste nettene har hun sovnet av seg selv på rommet sitt. Den første gangen var det av ren nødvendighet, ettersom jeg var alene med begge ungene. Etter å ha sittet på rommet til lillesøster i en halvtime syns jeg synd på gutten som satt alene nede foran tven. Jeg gikk ned til han og tenkte jeg fikk løpe opp og ned om hun ble lei seg. Etter å ha bablet litt sovnet derimot lillesøster. Og i går satt jeg utenfor rommet hennes og tok en jobbtelefon. Det holdt sikkert å høre stemmen min for hun sovnet av seg selv igjen. Hun er veldig glad og aktiv når hun ligger i senga og da er det bedre at hun gradvis roer seg selv og sovner.


Storebror var helt umulig på denne fronten hele veien. Han bare gråt og gråt om vi ikke var der, og var vi der skulle han bare leke og tulle. Nå er han stort sett fornøyd med en eller to historier og denne fine musikalske opplevelsen fra mor, før vi skrur av lyset. Han syns det er veldig koselig om vi ligger der til han sovner og av og til gjør vi det. Men stort sett er vi så desperate etter egentid at det blir suss og kos og god natt. Han sovner også veldig greit nå.

Storebror har sovnet ved matbordet èn gang

Og da kan jeg og mannen ha kvelden i fred. Men ikke natten. Lillesøster våkner gjerne opp til fem ganger fremdeles. Det tilbys ingen pupp, og hun ber ikke om det heller. Hun ligger stort sett i halvsøvne og gråter og trenger bare en hånd på brystet og litt hysjing. Allikevel er det ganske tøft med lite søvn over så lang tid. Om hun er som broren så løser det seg om rundt halvannet års tid....


2 kommentarer:

  1. Jeg føler så innmari med deg og dere! Vi har hatt det slik hele veien, men ser ut til å løse seg litt nå som sønnen min har blitt 20 mnd. Man blir både fortvilet og desperat i mangel på søvn. Jeg har vært så misunnelig på foreldre som kan ha ungene med seg bort og som bare legger dem der eller i vogn, og ikke minst de som kan legge ungene og vite at de får søvn. Godt å vite at man er flere som ikke har babyer som sover natten gjennom fra de nærmest er nyfødte. Jeg håper dere får roligere netter snart! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for fine ord. Det er godt å vite at man ikke er alene. Med eldstemann løste det seg da han ble 2,5 år (altså for fem mnd siden). Det betyr bare 1,5 år igjen på lillesnupp om hun følger i hans fotspor. Det er jo sånn sett lite om man ser det i et hele-livet-perspektiv... ;)

      Slett

Beklager, men jeg må se om jeg får redusert spam en periode med ordbekrefelse.