Prosjekt påske: baby ut av senga | Nullfiresyvni: Prosjekt påske: baby ut av senga

Sider

søndag 5. april 2015

Prosjekt påske: baby ut av senga

Det store prosjekt påske er lansert. Endelig var det nok fridager å ta av til å ofre en haug på søvnløse netter. Babyen som til nå har sover i senga vår med puppen i munnen, skulle over i egen seng, på eget rom og ikke få pupp mer enn en gang per natt. For oss er ikke søvn og barn noe som er enkelt. Eldstemann sov ganske greit fra han var fire mnd til han ble åtte mnd. Da startet halvannet år med netter hvor han stort sett var våken flere timer om gangen, morgener hvor han våknet i firetiden og kampen for å få han i seng.

Vi er nå inne i dag fire av prosjekt påske. Første natt var min vakt for da var storebror syk. Jeg satt og bysset babyen på sengekanten fra ett til fire. Umulig å legge henne ned. Hun fikk pupp klokka tolv og da klokka ble fire var jeg så trøtt og sliten (det hjelper ikke at jeg er skikkelig forkjøla heller) at jeg la henne på puppen og sov til klokka seks. (Forkjølelsen hadde ikke akkurat gått over dag jeg våknet..)

Dag to sov pappa og snupp nede på TV-rommet. Hun sovnet inn greit og fikk pupp i tolvtiden. Deretter sutret hun seg gjennom natten med pappa som sang ved siden av senga med en hånd på brystet.

Dag tre sovnet hun greit på kvelden. Vi våkent klokken tre av gråt. Lettere sjokkerte innså vi at hun hadde sovet mer eller mindre sammenhengende siden klokken åtte på kvelden og til tre på natten. Hun fikk pupp, og sov til fem. Godt nok.

Nå er vi i gang med natt fire. Pappaen har lagt henne og hun sovnet greit. Hun sovner ikke selv om jeg legger henne. Men nå har pappaen tatt turen ut med gutta. Jeg har litt vondt i magen, men prøver å ikke ta sorgene på forskudd. Jeg tenker jeg slenger på noen episoder av Unbreakable Kimmy Schmidt (på Netflix- sett den? utrolig morsom) og håper at hun ikke våkner før pappaen er hjemme igjen.

Og ja, storebror fikk ny storguttseng i går. Flyttet ut av sprinkelsengen til en skikkelig fin, ny, blå seng. Perfekt timing. Håper han ikke skjønner at han nå kan gå ut når han vil...


Sover du godt om natta?

10 kommentarer:

  1. Jeg krysser fingrene for nok en god natt med søvn for dere alle:)

    SvarSlett
  2. Lykke til videre, koselig å lese om småbarnslivet:) Lenge siden jeg var der, og jeg savner det faktisk litt selv om nattevåk og "aldri fri følelsen" definitivt var tilstede:)

    Klem fra "pt-monica"

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Monica :) Koselig at du titter innom. Jeg kan skjønne at man saner denne fasen, med unntak av alt man ikke vil savne fra denne fasen...

      Slett
  3. Lykke til! Det er så fælt når det står på, men er SÅ verdt det når det er på plass!
    Vår eldste forsto ikke at han kunne stå opp sjøl fra ny seng før etter ett halv år, lillebror knekte koden etter ca 2 sekunder!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er noe med det. At det er verdt innsatsen man legger ned. Lillemann knakk koden ganske raskt. Men det var egentlig helt greit for han skjønte også at han da kunne gå selv på do ;)

      Slett
  4. Lykke til videre!! Vi må nok ta den der snart vi også.. Passet bare dårlig å ta det i påsken siden vi allerede sliter med jetlag. Vi fant vel ut at neste mulighet med mange fridager blir til sommeren. Hoho.. Hun ligger periodevis i sengen da, men havner stort sett hos meg med puppen i munnen store deler av natten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Mona. Det er jo sånn vi har holdt på og. Og det har jo egentlig vært både greit og koselig. Men så begynte hun å våkne så veldig ofte og puppen blir så vond når hun suger den tom...

      Slett
  5. God nattesøvn, hva er det? ;) Masse lykke til!! Min sønn på 1,5 år sover ikke gjennom natten enda. Er inne i en heftig periode nå med mye hyl og skrik på natten. Blir veldig sliten av det, ikke mye energi etter jobb.. Prøver å komme meg på trening innimellom for litt alenetid. Takk for at du deler på den fine bloggen din!

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha jeg kjenner til den! Tusen takk. Vi trenger alle lykkeønskninger vi kan få.

      Storebror var et mareritt mtp søvn til han ble litt over to år. Stort sett var han våken to timer på natta og vi måtte sitte inne hos han. Eller han valgte å stå opp klokka fire. Sånn holdt vi på veldig lenge. Og nå sover han stort sett gjennom natta, men våkner fremdeles rundt seks. Noen ganger kunne jeg ikke forstå at noen faktisk betalte meg for å være på jobb i den tilstanden jeg var i.. Det burde kanskje ikke sies høyt....

      Slett

Beklager, men jeg må se om jeg får redusert spam en periode med ordbekrefelse.