Melkefri diett | Nullfiresyvni: Melkefri diett

Sider

mandag 12. januar 2015

Melkefri diett


Lillesøster har hatt mye vondt i magen, egentlig helt siden hun ble født. Og hittil har vi avskrevet det som at systemet er litt umodent. Men da hun ble betraktelig verre etter 4 mnd og hun ikke vendte seg til grøten hun fikk, dro vi til fastlegen. Mitt sørsmål var i utgangspunktet om ungen kunne ha utviklet kolikk etter 4 mnd. Hun tok igjen kontakt med barnelege som er spesialist på allergier og intoleranse. Barnelegen rådet oss til å kutte ut melk i en periode på tre uker etter å ha hørt lillesøsters symptomer. Det at pappaen i huset var allergisk mot melk som barn var nok også en faktor som veide i den retningen.

I Sverige har de et bedre utvalg av produkter for allergikere

Vi kom igang med dette på onsdag i forrige uke. Null melk og melkeprodukter på både meg og lillesøster. Jeg ammer fremdeles og etter råd fra barnelagen er alt av melk og melkeprodukter også kuttet ut for min del. Bare en skive brød kan visstnok gi reaksjon om den inneholder noe barnet er allergisk mot.

Deilig grønn smoothie- en god erstatning når søtsuget setter inn

Hittil har det gått overraskende bra. Jeg har jo plutselig fått et veldig "sunt" kosthold. Før spiste vi også veldig sunt, men vi var ikke så opptatt av å spise korrekt. Nå blir det i tillegg grønnsakssmootiers og sunnere snacks når jeg har lyst på noe godt (les: SJOKOLADE... å som jeg allerede savner melkesjokolade).  Vi har nok veldig godt av dette etter jula alle man. Dette ble nesten som en detox for systemet etter en god og fet jul. Lillesøster har vært veldig forstoppet, men i dag ser det ut til å løsne. Allerede virker hun bedre. Så får vi jo se. Hun får melkefri grøt og velling, kjøpt i Sverige. Og ellers kan hun jo begynne å prøve seg på ting som moste gulrøtter uten at dette påvirker henne.

7 kommentarer:

  1. Spennende å se om det hjelper :) Blir veldig glad om du vil legge ut oppskrifter på grønnsakssmoothies, det har jeg lyst til å prøve!

    SvarSlett
  2. Hei! Har en liten gutt på samme alder som din jente med akkurat samme problem. Hvilke produkter ble anbefalt av barnelegen å gi? (grøtprodukter etc) Får man tak i semper produktene

    SvarSlett
    Svar
    1. Vet du, barnelegen var helt håpløs. Snakket med han på helsestasjonen som valgte å overe alle spm jeg hadde. Og hun som satte oss i gang med dette var fastlegen, men råd over telefon fra barnelegen. Hun hadde ikke så veldig mange råd å komme med annet enn at man må kutte alt med melk, selv en brødskive kan gi utslag. Så nå spiser jeg bare ting som potensielt kan ha spor av melk. Dette er jo mer en helgardering fra de som lager produktene. Det går overraskende bra og det er veldig mye man kan spise. Vi har ikke valgt å gi erstatning enda. Har lest at denne smaker helt grusomt og vår jente vil ikke ta flasken i utgangspunktet, så jeg begynner ikke med dette før vi må. Fram til nå har det gått i melkefri grøt fra Sverige og så skal vi jobbe med flaske og velling.

      Slett
  3. Hei hvor har du fått kjøpt den semper melkefri grøten?????

    SvarSlett
  4. Hei hvor har du fått kjøpt den semper melkefri grøten?????

    SvarSlett
  5. Vi kjøper den i Sverige. Før hadde de den på Nordby men der hadde de ikke 8 mmd sist... Bor du i Oslo?

    SvarSlett

Beklager, men jeg må se om jeg får redusert spam en periode med ordbekrefelse.