Hvordan reise alene med barn | Nullfiresyvni: Hvordan reise alene med barn

Sider

torsdag 13. november 2014

Hvordan reise alene med barn

Vel, noen absolutt guide kan jeg vel ikke gi etter bare en tur alene med to unger på fly, men jeg tenkte å fortelle hvordan vår tur var.

Min største fordel når det kommer til mange ting her i livet, er at jeg ikke begynner å grue meg for ting lenge før noe skal skje. Det gjelder eksamen, fødsel, holde foredrag eller denne flyturen. Jeg tenker på det, men blir ikke stresset på forhånd. Derfor så brukte jeg heller ikke mye tid på å grue meg til å fly alene med to små til Spania for å besøke mamma/mormor.

Det viktigste tipset for en god flytur er å ta det hele som det kommer og å late som man er verdens mest tålmodige forelder (i tillegg til godt med tid). Som damen på raden bak oss sa "du er virkelig en tålmodig mor". Jeg takket pent for komplimenten og tenkte "du skulle bare ha visst". For jeg er virkelig langt fra tålmodig. Det går titt og ofte en kule varmt her hjemme. Men akkurat på flytur med ungene så er det lite som kan ødelegge turen mer enn en stressa og sur mor, med dårlig tid.

Nå hører det med til historien at den ene dama på raden foran ikke delte damen på raden bak sin oppfatning av meg som mor. Hun lirte av seg noen gloser om hvorfor jeg inn i h**** ikke bare kunne gi ungen en smokk og få den til å holde kjeft. Skulle vi virkelig måtte høre på grining hele flyturen? Jeg svarte pent at "dette kommer til å bli en morsom tur for alle". Lillemor skrek totalt 15 minutter fordelt på fire timer, og tar forøvrig ikke smokk.

Tips to: la ungene få akkurat det de vil. Her gikk det i kjeks, ostepop, cola, Dora på dvd... Vil du leke med mobilen? Ja vær så god. En blid unge gjør hele opplevelsen så mye bedre. Og det er også lettere å forhandle med en bli unge.

Så til den største utfordringen på turen: Hvordan komme seg på do?! Som flere skrev i kommentarfeltene så har dette vært den største utfordringen til mange på tur. Og et lite flytoalett med to unger er et VELDIG lite flytoalett. Og vi fikk absolutt prøvd dette toalettet med en total på seks skiftede bleier på turen. Med god hjelp av blide pensjonister ble dette til slutt løst ved at et barn var igjen på setet og det andre løp av gårde med meg på toalettet. Selv fikk jeg gått på toalettet på Gardermoen, som har et stort handikaptoalett. Det hele tok et kvarter for å få meg selv, to unger, en trillekoffert og et bilsete inn der, skifte på lillesnupp og gå på do selv. Men som nevnt tidligere; pust med magen, vær tålmodig.

Vi var veldig heldige som fikk en seterad for oss selv og kunne da ha med lillesøsters bilsete inn. Det gjorde meg mer tilgjengelig for å hjelpe begge ungene. Da vi kom fram var en dame behjelpelig og tok bilstolen for meg. Jeg spente lillesøster i bæreselen på magen og satte storebror opp på trillekofferten og duret til utgangen. Der sendte jeg storebror gjennom til mormor og hentet bagasjen selv.

Alt i alt vil jeg si det gikk veldig bra å fly med to små, takket være god oppførsel fra alle tre. Allikevel er ikke dette noe jeg behøver å gjøre hver uke...




5 kommentarer:

  1. Bra skrevet:) Og gode råd. Jeg reiser om en uke med to barn, men dog ikke helt alene heldigvis, Gleder meg allerede til den sure damen på raden foran oss...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den sure damen fortjener en rask replikk tilbake. Bare å forberede seg ;)

      Slett
  2. Hmm.. Nå forsvant kommentaren jeg hadde skrevet da jeg postet den.. Hos meg provde jeg å endre på hele kommentargreia fordi jeg får så mange meldinger om at folk ikke klarer å legge igjen kommentarer. Men skjønte at du syntes det var verre nå? Irriterende at det skal være sånn på blogspot..
    Fortalte bare en historie om en sur dame vi traff på tur en gang i den meldingen som forsvant. Hva er greia med de som ikke tåler å se barn på fly??

    SvarSlett
    Svar
    1. Var det vanskelig å kommentere her og nå? Ja det ble verre fra PC med den nye greia di. Før har jeg sett at samme vinduet popper opp hos andre men hos deg måtte jeg aktivt åpne i ny fane...

      Jeg må jo si at jeg heller ikke foretrekker å få skrikende unger foran meg på flyet, men det plager meg da ikke så mye heller... Og stort sett oppfører de seg jo helt fint...

      Slett

Beklager, men jeg må se om jeg får redusert spam en periode med ordbekrefelse.