Kan gutter leke med dukker? | Nullfiresyvni: Kan gutter leke med dukker?

Sider

tirsdag 15. april 2014

Kan gutter leke med dukker?

Vi er i en babyboble. Eller bibi som lillemann sier. Samtlige under 4 år kalles bibi og han tror også at mage heter bibi. At det er en baby inni magen til mamma er altfor abstrakt.

Interessen for babyer har gitt ham en splitter ny Baby Born dukke som han koser med, deler druene sine med, spiller fotball med og triller rundt. (Når han blir lei av å bære kaster han den bortover gulvet, så jeg tror ikke vi skal ha store forhåpninger om at vi har barnevakt til mini med en gang). Jeg har ingen problemer med at han har en dukke og leker med denne. Men jeg vet at flere har det og syns at gutter skal holde seg til biler og sølepytter.


Og om noen mener han kan bli mobbet vil jeg forsikre om at vi er klar over hvordan barnehagebarn kan være, både i negativ, men også positiv forstand. Men lillemann er ikke to år en gang. Så det er ikke et problem. Og vil han leke med Baby Born bibi når han er fem så får vi heller snakke med ham om holdninger og stereotypier da.

 Bibi må ha både smokk og lue for å kunne fungere godt i hverdagen

Hva syns du? Kan gutter leke med dukker?

3 kommentarer:

  1. SÅ FLOTT!!!!!!
    De tre minste barna mine er gutter, og de har alle hatt hver sin dukke.Nå er de to eldste 9 og 10 år, og når jeg leste innlegget dit kom jeg på at han på 9 gjerne ville ha en vogn også. Jeg husker at jeg ble veldig oppgitt over at alle vi fant var ROSA. Hvorfor kan man ikke ha det i litt mer nøytrale farger liksom. De to eldste stoppet bare å leke med dukkene av seg selv på ett tidspunkt, kan ikke huske helt hvor gamle de var. Men de ble ikke ertet som jeg vet om. Han siste gutten er snart 3 år og har dukke, dukkevogn og bæresele. Han er som din mini, noen ganger er han god og kjærlig andre ganger blir den tråkka på. Synes det er flott at gutter får mulighet til å leke med dukker, hvorfor skulle de ikke det. Og jeg er veldig glad for at det finnes litt mere utvalg som gutte dukker og blått utstyr. Jeg har også mange års erfaring fra barnehage og vet det er mange, spesielt pappar, som ikke liker at sønnen leker med dukker, som om de kan ta skade av det på et eller annet vis. Jeg må smile litt av det. Tenk så flotte menn de blir når de har den erfaringen med å føle omsorg for noen som de gjør.

    Hilsen Renata
    morogde4ungene@hotmail.no

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg er helt enig med deg. Lillemann har også en gul dukkevogn fra da jeg var liten. Den funker veldig fint både til dukken og til ballen.

      Når det gjelder redsel for hva det skal bli av gutter som leker med dukker så håper jeg jo egentlig bare at det gjør han til en god pappa. For det er vel det jentene er, små mammaer?

      Slett
  2. Ja, gutter kan leke med dukker - på samme måte som at jenter kan leke med verktøy eller andre "guttestereotype" leker. Jeg tror barn spiller ut det som opptar de der og da i lek, og bruker det som er tilgjengelig i leken. Og ikke er jeg helt overbevist om at man blir påvirket som voksen av det man leker som barn, i så fall skulle jeg ha vært indiander;D Men skulle det nå være slik at man blir påvirket så er ikke lek med dukker det værste man kan bli påvirket av tenker jeg:)

    SvarSlett

Beklager, men jeg må se om jeg får redusert spam en periode med ordbekrefelse.