Mammaer mangler realtietsorientering | Nullfiresyvni: Mammaer mangler realtietsorientering

Sider

tirsdag 7. januar 2014

Mammaer mangler realtietsorientering

I alle fall om vi skal tro dagens Aftenposten. Avisa har snakket med noen pappaer som mener at vi mødre bør roe oss ned og slutte å ta oss så nær av kritikken fra mammapolitiet. Selv er de mer hardhudet og lar kritikken, om de får noe, prelle av.  Og i mange tilfeller burde vi kanskje gjøre det samme. Jeg må selv innrømme at jeg i liten grad lar meg påvirke av mammapolitiet. Kanskje fordi vi ikke tar så veldig kontroversielle valg ut i fra deres synspunkter.  

Det jeg provoseres av er at noen pappaer tror dette er kritikk vi konstruerer selv eller at vi mammaer er spesielt nærtagende. For de opplever på langt nær samme mengde kritikk, sier de. De ber oss slutte å lese blogger og google kvinnenettverk for råd. Er det så lett? Og er det bare mammabloggere som opptrer som mammapoliti? Jeg opplever mammapolitiets tilstedeværelse i langt større grad utenfor nettet (men så oppsøker heller ikke jeg kvinneforumene…). Jeg leser de bloggene som har samme interesse som meg eller som jeg inspireres av og holder meg unna dem jeg ikke finner interessante. Jeg opplever allikevel mammapolitiet i virkeligheten og oftest gjennom media som elsker å skrive ensidig om morsrollen. Av og til er mammapolitiet tilstede i lunsjen på jobb. Også i kassa på Kiwi har jeg møtt på representanter for gruppen med kvinner som føler de må kommentere på min måte å være mamma på.

Kan det rett og slett være at det stilles ulike forventninger til mammaer og pappaer? Og at man kanskje forventer for lite av pappaene (jeg mener det er ufortjent ovenfor pappaene også at vi ikke forventer mer av dem)? Jeg tror ikke det er så enkelt som at mammaer er for nærtagende og at mammabloggere alene har skylda.

4 kommentarer:

  1. Nå ferdes jeg ikke i samme sfære som deg sånn mammamessig. Men mammapolitiet er for meg et fenomen som eksisterer overalt.

    selv om vi har kommet langt hva angår likestilling, så har vi det allikevel ikke, bare se på mamma- og papparollen. Det er ikke 50% likhet i forventninger - nå skal jeg ikke utbrodere så veldig her. For det krever en overnatting og frokost *ler*

    Interessant innlegg i dag, søta! Er det fuck mainstream? *ler*
    klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja ikke sant? Syns bloggere og damer får skylda for at mye skal være konstruert...

      Det er vel en slags fuck mainstream ja. mista jo helt gløden i høst og måtte legge om stilen til å blogge mer av hva livet dreier seg om også. Det blir interiør også, men ikke like mye ;)

      klem

      Slett

  2. Jeg synes artikkelen hadde noen gode poenger, jeg. Hvis en er sårbar og usikker kan det være lurt å holde seg unna nettet for en periode. Det holder liksom med plagsomme nabokjærringer for dem som har det.

    Jeg tror nok det er lurt å være litt krtisk til andres meninger til en finner seg selv i mammarollen. Det kan gjerne ta litt tid. Nettet er skummelt sånn sett, det er lett å bli engstelig når man får med seg krisemaksimeringen mange driver med.

    Fint å lese dine tanker om temaet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er helt enig. Nettet burde være en enkel sak å holde seg borte fra. Jeg lar sjelden ting her gå inn på meg, men kommer det direkte kommentarer i lunsjen, på lekeplassen eller liknende er det ikke så lett å skru av bryteren. Poenget mitt var litt det at mammapolitiet finnes så mange flere steder selv om pappaene ikke merker noe til det. I mange tilfeller er det jo direkte mobbing. Og mammarollen gjør jo de fleste av oss som kanskje er mer hardhudet også sårbare.

      Mammaforumer på nett er en fascinerende plass. Og kommentarer i endel blogger også. Av og til lurer jeg på hvordan "verdens beste mamma" kan være det med slike holdninger...

      Takk for fin kommentar.

      Slett

Beklager, men jeg må se om jeg får redusert spam en periode med ordbekrefelse.