Pusse sølv | Nullfiresyvni: Pusse sølv

Sider

torsdag 9. mai 2013

Pusse sølv

Fabrikens torsdagtema er metallisk. Hva passer vel bedre da enn å gjøre unna sølvtøypussinga til 17.mai? Jeg har fått kakegafler (og deretter spisegafler og kniver) av mormor og mammas tante, Mie, til jul og bursdag noen år nå. Det er ikke så ofte jeg tar det fram, men 17.mai er en fin anledning.

Jeg har alltid pusset sølvet hjemme før jul, en relativ stor og kjedelig jobb. Heldigvis kom jeg over et supert tips her for en liten stund siden. Kle en bolle, ildfastform etc med aluminiumsfolie, sleng i et par skjeer salt og varmt vann. Sølvet legges i, men pass på at det er i kontakt med aliminiumsfolien. Vent ti minutter og skyll av og tørk (noen flekker må gnikkes litt mer på). Stort sett syns jeg det funket superbra.

 Jeg oppbevarer det i individuelle plastposer i denne fine "filtsaken" som det står GAFLER på foran.


Har du noen gode tips til hvordan får sølvet blankt igjen?

1 kommentar:

  1. Du så flinke du er som pusse sølv,det burde eg og gjort,så sjelden eg bruker det så er nesten ei skam når ein tenker på verdien i det:)
    Lekkert å dekke på med sølv!
    Fine kveld til deg!
    Klem fra Lillian

    SvarSlett

Beklager, men jeg må se om jeg får redusert spam en periode med ordbekrefelse.