Hva gjør dere med babyen? | Nullfiresyvni: Hva gjør dere med babyen?

Sider

fredag 22. mars 2013

Hva gjør dere med babyen?

Max er åtte måneder. Han liker å bli kastet i været. Han liker å bli kjørt i gåvogna. Han liker at vi blåser på magen hans. Han liker å stå i vinduskarmen og slå på vinduet. Han liker å krabbe rundt på gulvet. Han liker å lage de merkligste lyder.

Det er veldig koselig å kaste han i været, å kjøre han i gåvogna, å blåse på magen hans, å stå i vinduet sammen med han. Også er det så utrolig deilig når han bare krabber rundt på gulvet. Alene. Jeg vil si Max er relativt flink til å være med seg selv. Og jeg må si jeg blir fort sliten av mye av det overnevnte og mange ganger syns jeg det er deilig å bare holde på med mitt, for han er så fornøyd med å holde på med sitt.

 Det er veldig gøy å leke under tv-benken

Hva gjør du med babyen? Holder dere på meg egne ting eller er dere mest på gulvet sammen med barna?

10 kommentarer:

  1. Jeg tror barna har godt av å bruke kreativiteten og leke med seg selv, så jeg har latt begge mine barn leke en del alene mens jeg har holdt på med egne ting. Jeg leker selvsagt med de litt innimellom, noen ganger setter jeg de bare i gang med noe, mens andre ganger kan jeg f.eks. bygge litt duplo sammen de. Og vi leser f.eks. alltid bøker sammen om kvelden før de skal legge seg.
    Det kan selvsagt være tilfeldig, men jeg tror at barna våre har blitt så flinke til å leke selv fordi vi har vært litt bevisst på dette :) De leker forøvrig veldig fint sammen andre barn allikevel altså, så de har ikke blitt mindre sosiale av den grunn ;)

    SvarSlett
  2. Jeg er enig med Mona, unger har godt av å leke litt for seg selv. Jeg tenker sånn at mine (som er litt eldre enn Max, blir to i mai) har en hverdag i barnehagen der de blir stimulert og aktivisert og organisert hele dagen, så når de kommer hjem må det være deilig å ikke ha noen som skal sette deg i gang hele tiden. Jeg har i steden gjort mitt for å være tilgjengelig: vi har hatt madrass på gulvet i stua veldig lenge, der har både pappaen og jeg satt oss etter jobb og kunnet slappe av, kose eller hjelpe med puslespillet hvis det trengs. Vi snakker samtidig, jeg strikker kanskje litt, han leser avisen og så koseleiker vi litt. Mine er ganske flinke til å holde på for seg selv, pusler rundt med dokker, tegnesaker, puslespill, bøker og klosser.

    Da de var så små som max er nå, passet jeg på å gjøre mine greier og plikter mens de var våkne. De lå på gulvet og rullet rundt mens jeg brettet klær, badet ble vasket mens de ble skiftet på og fikk ligge litt uten bleie osv. Nå strikker jeg gjerne i sofakroken mens de leker litt, men prøver som sagt å være litt tilgjengelig (altså ikke med nesa laaaangt inne i iPaden, hehe).

    SvarSlett
  3. Jeg var veldig syk da Snuppi var liten og hun måtte ofte leke alene mens jeg tok meg inn. Men det gikk bare fint, jeg slappet jo aldri nok av til at noe fikk skje, av sånt som ikke skal skje, og jeg fikk jo avlastning innimellom. Snuppi hadde det bare fint disse stundene og har det fremdeles fint.

    Jeg kan ikke tenke meg at barn har godt av å bli stimulert absolutt hele tiden, de skal jo lære og finne ut av ting også.

    Så slapp av, så lenge du gir nok kjærlighet går alt fint
    :D

    God helg!

    SvarSlett
  4. Både og, leke med og alene. Vi har hatt stor suksess med lekegrind. Der koser snuppa seg i sin egen lille lekeverden, anebfales:)

    SvarSlett
  5. Storebror her i huset er veldig flink til å leke alene. JEg tror han nyter å kunne holde på for seg selv uten at noen blander seg. Også merker jeg at han er litt lei av å dele; dele i barnehagen og dele med lillebror hjemme... Innimellom hører jeg han si til lillebroren sin: "nei, ikke plage storebror!" hehe ;)

    En ting vi gjorde mye med storebror var å GÅ. Holde han i hendene fra han var 9 mnd til han gikk alene da han var 15 mnd... Vi holdt på å bli GALE! Han ville bare gå, gå gå. Så lillebror stakkars, har vel nesten ikke prøvd sålene på føttene sine, hehe. Men han ordner seg selv da, går fra stol til sofa til bord og med trillevogna si. Vi orker bare ikke å følge han rundt i tide og utide. Han går når han er klar, tenker jeg nå :)
    klem

    SvarSlett
  6. Vesla vår er veldig til å ordne med ting selv. Hun liker det best, men kommer bort og drar i buksebenet vårt når hun vil ha oppmerksomhet og noen å leke med. Vi leker jo selvfølgelig mye med henne i løpet av dagen, men som oss, så blir hun lei hun også og forsvinner rundt et hjørnet så hun får være litt i fred. Litt deilig for begge parter tror jeg. Jeg trenger hvertfall 5 minutter innimellom hvor jeg kan drikke en kaffe og tøme hodet for tanker mens hun leker for seg selv.

    SvarSlett
  7. Lillesøster her er også 8 måneder, og når hun roer seg på gulvet syns jeg den tiden jeg da får til å gjøre andre ting.. er priceless. Resten av dagen går jo med til mating, bleier, trilling, og de tingene du nevnte. Så det syns jeg vi absolutt ikke skal kjenne et lite sted i samvittigheten engang..
    God helg til finefamilien på Torshov!! :-)

    SvarSlett
  8. Viktig med begge deler!

    Linker til en populær russisk blogg med innlegg som viser hvordan dagen til en
    10 mnd. gammel baby kan være (innleggene er skrevet på russisk, men har mange bilder :)): http://blog.danilova.ru/moya-semya/eshhyo-odin-den-2.html

    7 mnd. gammel baby:
    http://blog.danilova.ru/moya-semya/odin-den-ivana-denisyicha-aleksandryi.html

    8 mnd.gammel baby:
    http://blog.danilova.ru/moya-semya/odin-den-devochki-sashi.html

    11 mnd. gammel baby:
    http://blog.danilova.ru/moya-semya/i-eshhyo-odin-den.html

    Betyr absolutt ikke at man skal underholde babyen hele tiden, men vi voksne kan skape et miljø for at babyen skal klare å underholde seg selv innimellom :)

    SvarSlett
  9. Kjenner meg igjen - Sverre er også blitt mer og mer glad i å ligge og styre og ordne for seg selv, og da lar jeg han gjøre det sålenge han gidder. Han sier jo ifra når han blir lei:) Og da gjør vi alt det andre som du beskriver:)

    Blir kanskje litt annerledes etterhvert når man mer kan "leke" sånn som Lykkelinn beskriver. Ting endrer seg jo fort med de små!!

    God dag til dere!

    SvarSlett
  10. likte en kombinasjon, men tror det var viktig for både henne og oss at hun fikk være litt selvstendig! :)

    SvarSlett

Beklager, men jeg må se om jeg får redusert spam en periode med ordbekrefelse.