Barnehagevalget | Nullfiresyvni: Barnehagevalget

Sider

tirsdag 26. februar 2013

Barnehagevalget

Vi hadde flaks med Max. Han er født i juli og er garantert barnehageplass fra august. De som kjenner meg vet at det var langt fra tilfeldig (vi hadde flaks som ble gravide raskt). Nå er det sånn med barnehageplassen at den for så vidt kan være hvor som helst i hele Oslo. Vi er garantert plass i kommunen, ikke bydelen.

Men vi har mulighet til å sette opp fem ønsker. Og dette har vi endelig klart og skjemaet er sendt inn. Vi har trålet barnehager i bydelen og litt utenfor. Jeg er nemlig opptatt av at de fem jeg kan ønske meg skal være steder jeg har lyst til å plassere lille knøtt. Og det er ikke alle plasser jeg hadde ønsket at han skulle være. Ikke det at stedene nødvendigvis er dårlige, men hvis jeg kan velge, ville jeg ikke valgt barnehagen. Det har mest å gjøre med stabiliteten til voksengruppa, kommunikasjon med foreldrene og pedagoger. Og da mener jeg faktiske pedagoger og ikke ansatte på disposisjon som mange har.

Jeg blir sikkert en av disse mødrene som biter tenna sammen og griner når hun går fra barnehagen. Men det er ikke før i august. Vi skal kose oss hjemme sammen helt til juli vi to.


4 kommentarer:

  1. Krysser fingrene for at dere får ett av førstevalgene!!
    Med eldste gruet jeg meg lenge til han skulle begynne i barnehagen. Men da han var 15 mnd gammel, og skulle begynne, så syntes jeg faktisk at det var veldig greit. Da følte jeg at han var veldig klar for det, og plutselig var jeg klar jeg også :)

    SvarSlett
  2. Så fine dere er:)

    Vi var heldige og fikk barnehageplass på første forsøk med begge to tross at det ikke fantes noen barnehagegaranti den gangen. Vi hadde også muligheten å vente til det året de fylte tre og økte sjansene våre noe da det var svært få barnehager som hadde småbarnsavdelinger. Det er en stor overgang å begynne i barnehagen og jeg skal være så ærlig å si at jeg hadde litt problem (les store problem;) med å gå fra barna første tiden. Men de trivdes og koste seg der og etterhvert ble det lettere. Tror nesten det er vi voksne som trenger lengst tilvenning i en slik situasjon:)
    Håper dere får en barnehage dere alle trives med, både dere voksne og den kommende barnehagegutten:)

    God klem til deg
    Hanne:)

    SvarSlett
  3. Fiiint bilde!:)

    Da første vår skulle i barnehage var jeg glad han ikke fikk plass...
    det var skummelt å skulle levere han fra meg! Så jeg studerte heller litt hjemme;)
    nå går begge to i barnehage og storkoser seg! Det er en trygg, stabil barnehage med god kommunikasjon til foreldre, kreative og flinke pedagoger, erfarne og trygge assistenter og satningsområdene er flotte!
    Jeg har venninner som jobber i barnehager med stor utskiftning av personal og mye vikarer, de er allikevel opptatt av at barnets hverdag skal være trygg, god og med gode rammer for lek og utvikling!
    Jeg håper, og tror, at dere etter en stund vil oppleve barnehagen som en fin plass for pjokken å være...barna våre har godt av å være sammen med andre barn, lære seg å leve i et "samfunn" hvor de ikke alltid blir satt først, men må vente på tur og de fleste barn setter pris på de rutinene som er i en barnehage...

    Lykke, lykke til! Nyt resten av hjemmetiden:)
    klem nina

    Jeg håper dere er like heldige som vi er med barnehagevalget,

    SvarSlett
  4. Den første tiden i barnehagen er helt klart værst for mor! Men frykt ikke, kosetiden slutter ikke der. Det går an å kosemose hverdag alikevel :)
    (Late formiddager blir det slutt på...snufs)

    Men først blir det både vår og sommer, det skal vi nyte!

    Heidi :)

    SvarSlett

Beklager, men jeg må se om jeg får redusert spam en periode med ordbekrefelse.