Bursdagsfeiring | Nullfiresyvni: Bursdagsfeiring

Sider

tirsdag 16. oktober 2012

Bursdagsfeiring

Da jeg var liten hadde jeg tema-bursdager. Mamma lagde de flotteste kaker (gjerne formet som stjernetegn, borg eller fotballbane). Jentene i klassen fikk ett år en søppelsekk med invitasjonene og så skulle alle lage hvert sitt antrekk ut av dette. I selskapet hadde vi catwalk hvor mamma var kommentator.

 Barnematglass, silkebånd, merkelapper og tape. Regner meg pris per glass er noe sånt som 3 kr (idè fra en bryllupsblogg)

Da jeg var liten hadde vi ikke mye penger. Mamma og pappa var flinke til å spare og vi led på ingen måte noen nød. Men vi hadde for eksempel ikke råd til bursdagsselskap på McDonalds slik andre i klassen hadde.
Fargede ark (man kan og fargelegge hvite ark selv), nåler og blomsterpinner. Vindmøller til den nette sum av 15 kr stk (idè fra en bryllupsblogg).

Grunnen til at jeg skriver dette er at nå er det barnebursdagstrenden bloggere får skylden for å skape. Ved å vise frem temabursdager i innlegg skaper vi visstnok en negativ trend hvor alle føler de må gjøre det samme. Trenden går ut på å lage dyre bursdager, gjerne på lekeland. Dem som mener at bloggere er skyld i dette, kan neppe lese mange blogger. Bursdager på lekeland er så vidt jeg vet en lite typisk bloggreie. Bursdager med sugerør og muffinsformer i matchende farger derimot... Ulike blogger jeg følger har gitt meg tips til enkle og billige måter å lage stilige selskaper på. Jeg har tatt i bruk ideene herfra til bryllupsfesten vår, navnefesten til Max og bursdager.
Papirsugerør, muffinsformer, ankerpynt og ankerpinner. Alt fra Etsy til under 200kr. Dyre servietter fra Marimekko (men servietter ER dyrt)

Temabursdager er ikke noe nytt bloggfenomen, men bloggene er med på å gi andre tips om hvordan man selv kan lage morsomme og billige bursdager. Hvis man ønsker det. Hvis ikke kan man dra på en bokhandel og kjøpe Hello Kitty stasj (poser, tallerkner, kopper, servietter etc) og DET er dyrt det (jeg har selv jobbet på Ark). Temabursdager tar litt mer tid å få i stand. Og syns man det er gøy å gjøre det så hvorfor ikke.

Ønsker du tips til temabursdager? Sjekk feks disse to bloggene:
Kronprinsessene
Lullaby og Lala


3 kommentarer:

  1. For en fantastisk idé med søppelsekken (de andre ideene du deler er også flotte!) Nå har jeg verken jenter eller små barn lenger, men denne ideen skal jeg bruke nå når vi skal på jentetur om noen uker - så utrolig moro!
    Tusen takk for tipset!

    Og du, jeg synes det er utrolig flott at du kommer med tips som ikke koster stort, og det synes jeg faktisk blogger ofte er flinke til. Så det med negativ trend mener jeg er bare vås:)

    PS: Jeg har en giveaway på bloggen min - ta en titt da vel :)

    //Beate

    SvarSlett
  2. Jeg husker ett år vi hadde pølsebod i bursdagen min, mamma er også av den kreative typen.
    Idéen med bossekker mamman din hadde var bare herlig:)

    Når det gjelder disse "bloggdebattene" så ser jeg at det stort sett alltid er media i samarbeid med samme "typen" bloggere som går ut og mener noe hver gang. Uttalelsene virker lite nyanserte og jeg leser mellom linjene at her er ikke bakgrunnskunnskapene særlig gode. De tipsene til bursdag jeg har plukket opp er av den billige typen, mye "gjør det selv" med papir til nedlasting og tips om rimelige butikker. Det er fint å kunne hente ut inspirasjon, og så velger jeg selv hva jeg gjør med den. For vi tenker selv, ikke sant?

    Ønsker deg en fin kveld,
    og legger igjen en god klem:)

    SvarSlett
  3. Flott innlegg :)

    Henriette

    SvarSlett

Beklager, men jeg må se om jeg får redusert spam en periode med ordbekrefelse.