Vis meg ditt kamera | Nullfiresyvni: Vis meg ditt kamera

Sider

onsdag 16. mai 2012

Vis meg ditt kamera

Fabelaktigs utfordring denne gangen er: vis meg ditt kamera. Problemet mitt er bare at det er ikke ett kamera, det er mine kameraer. Jeg har hatt en interesse for fotografering helt siden jeg var liten og liker de uendelige mulighetene man har. Derfor begynner jeg også å få en finfin samling med kameraer til ulike anledninger. Generelt er jeg en Canon-fotograf. Venner man seg til et system så blir det gjerne til at man blir der...


Kamera:
Canon EOS 7D (over) er siste innslag i kamerafamilien. Det er fødselsgave fra mannen (nei, jeg har ikke født enda, men han syns jeg måtte få litt tid til å øve før ungen kommer ;) Bare lyden når man tar et bilde er fantastisk (ja da- veldig nerd)


Canon EOS 40D som jeg nå tenker å selge (, det med stort objektiv under, fantastisk kamera som har vært en god venn). Er du interessert så legg igjen en kommentar.

Canon EOS 350D som jeg som regel bruker med 50mm fastobjektivet mitt og som et kamera 2.


Canon G11 som rett og slett er helt fantastisk og gir meg det meste jeg trenger når jeg er på tur (og ikke orker bære med speilrefleksen). Dette er mitt lille lommekamera (selv om mange syns dette er i største laget til å være lommekamera).


Fujifilm instantphoto er polaroidkameraet vi kjøpte inn til bryllupet. Gjestene tok bilder av seg selv hele kvelden og vi sitter igjen med et fantastisk morsomt album. Nå om dagen dokumenterer det den voksende magen hver 8. i måneden ;) (bare ett bilde gjenstår...)


Lomo Diana Mini er (35mm) filmrullkameraet mitt som jeg leker meg med når og da. Festlig for man kan splitte bildene (mao få to bilder på ett 10x15 bilde) og fargene blir litt vrengt. Skikkelig leketøy hvor resultatet oftest er overraskende.


eks på bilde hentet fra lomography.com

Lomography har også ti bud for fotografering- følger man disse blir det alltid moro å ha med lille Diana på tur.

Alle disse bruker jeg jevnlig.

Jeg har også et gammelt speilrefleks med 35mm film, men etter at jeg sluttet å henge i det fysiske mørkerommet (og ikke lenger var leder av Studentenes Fotoklubb) og flyttet alt over til det digitale mørkerommet i stedet, har dette blitt liggende ubrukt.

Blits

Lille Diana Mini har en ekstern blits hvor man kan sette inn fargefilter og lek. Ellers er Canon Blits Speedlite 580 EX II den jeg bruker til 7D'en. En kraftig blits som jeg bruker veldig mye da jeg mener at (riktig) bruk av blits er undervurdert.

Objektiver
Bruker stort sett Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM og er storfornøyd med det.
Canon EF 50mm F1.8II er et objektiv som koster under tusenlappen og har du et speilrefleks fra Canon er dette helt klart et objektiv du bør ha. Lyststerkt og bra, og man lærer veldig mye av å bruke faste objektiver (altså uten zoom- muliget). 
I tillegg har jeg et Sigma 70-200mm F2,8 APO EX DG HSM som jeg bruker mye på ferie. 

Og så har jeg en innrømmelse å komme med. Jeg elsker å ta portretter og bilder av mennesker, og er verken flink til eller spesielt glad i å ta bilder av ting og tang. Men jeg øver meg og da er bloggen en finfin arena å gjøre det på.


2 kommentarer:

  1. Åh, så mye lekkert! Lomo Diana-kameraet var jo bare helt fantastisk :) Klem fra Anette :)

    SvarSlett
  2. Takk. Det er også veldig morsomt å ha med på tur ;)

    Klem

    SvarSlett

Beklager, men jeg må se om jeg får redusert spam en periode med ordbekrefelse.