lørdag 27. juni 2015

Om å løpe i varmen


Back on track. I dag ble den en deilig løpetur i skogen med naboen. Det var godt å løpe igjen. Styrketreningen etterpå utgikk og dermed senket terskelen for å løpe seg betraktelig. Det ble en periode litt mye. Men nå var det fint å løpe i skogen. Altså, med unntak av varmen. Å løpe midt på dagen på årets første sommerdag var ganske tungt. For jeg tør å påstå at dette er den første ordentlig sommerdagen vi har hatt i Oslo. Vi satt for første gang ute etter at ungene la seg. Kroppen føltes som bly uten å være sliten. Og luften jeg pustet inn føltes som å stå foran en hårføner. Selv ikke skogen var avkjølende i dag. Nei, det får nok bli løpeturer på morgen eller kveld fremover. Jeg hadde med en liten vannflaske som jeg bare holdt i hånda underveis. Det var nok veldig lurt i dag.

I dag har vi kost oss ute. Ungene har badet i bassenget i hagen og spist middag i badebuksa. Håper denne sommervarmen har tenkt å fortsette. Gjerne ut august for min del.

torsdag 25. juni 2015

Styrk hoftene med enkle øvelser



For en måned siden var jeg hos fysioterapaut og tok løpetest og laktattest. Grunnen var at jeg over lengre tid har hatt vondt i hofte og kne når jeg løper. Etter å ha sett på løpestilen min underveis mens jeg gjennomførte laktattesten, kunne han fastslå at hofta er skjev, og det er også foten. For å bidra til å rette opp dette må jeg trene styrke i hofter og bein. Disse gjennomfører jeg et par ganger i uka, gjerne etter løpeturen. Det eneste du trenger av utstyr er en treningsstrikk. Jeg er veldig glad i alle øvelser jeg kan gjøre hjemme i stua (eller i hagen når det er fint vær). Nå tenkte jeg å dele disse med deg, kanskje du får noen tips?

1. Knebøy
Her er det viktig å tenke på å være rett i ryggen og ha vekten bak på helene når man går ned i knebøyen. Fysioterapauten anbefalte å bruke en treningsstrikk som klemmer beina sammen. Når knærne da presses fra hverandre i øvelsen vil også utsiden av hoftene trenes.

2. Kneløft.
Sett strikken fast rundt et bordbein og rundt leggen. Kneet skal løftes høyt opp, og når du senker det ned skal du plassere foten frem som om du tar et steg (altså at foten plasseres rett ned på bakken fra der den er på bildet). Deretter skal du la foten skli tilbake til utgangsposisjon


3. Sidesteg med strikk
Strikken festes rundt leggene. Du skal nå gå sidelengs bortover  uten at beina "klapper sammen" mellom hvert skritt. Du skal altså opprettholde avstanden mellom beina slik at strikken er stram. Foten skal ha liten kontakttid med underlaget før man går videre.



 4. Bulgarske utfall.
Dette er ikke en øvelse jeg fikk av fysioen, men som jeg liker å gjøre i tillegg for å trene styrke og balanse.

5. Foam roller
Fysioterapauten anbefalte også å bruke foam roller på hoftene for å bidra til å myke opp og minske ubehaget (ikke det at bruk av foam roller i seg selv er så veldig behagelig).

Jeg kjører gjerne 10-12 rep x 3, med ett min pause mellom settene. Håper du fikk litt inspirasjon til øvelser som er fine for oss som løper mye. Jeg har blitt mye bedre i hofter og knær etter at jeg begynte å gjøre disse regelmessig.

onsdag 24. juni 2015

Kroppen trenger en pause





































Onsdager er intervalldag. Men i dag orket jeg rett og slett ikke løpe. Noe av grunnen er at onsdag alltid føler etter løpemandag og yogatirsdag, og i går var yogatirsdag ganske tøff. Helt gåen i armene. Men så har det også blitt til at jeg legger inn styrkeøkt etter løpeturene for å få orden på knær og hofte. Og nettopp dette har gjort meg litt lei. Styrketrening etter løpeturen gjør at det ikke lenger bare er å snøre på seg skoene, løpe og så hoppe i dusjen (etter tjue minutter med uttøying som jeg ikke kan være foruten). Jeg har rett og slett følt at det har gått fra en deilig løpetur til trening. Da er det ikke lavterskel lenger. Så i dag ble det rett og slett ingen løpetur og ingen beinøkt. Kroppen trenger en dag i ro. Jeg lurer på å løpe til jobb i morgen. Vi får se da.

I dag dumpet det ned litt egentid i postkassen. Jeg syns det er så deilig å sitte å bla i ShapeUp, Kamille Puls eller RunnersWorld. Perfekt når jeg trenger litt tid for meg selv og bare vil slappe av.

tirsdag 23. juni 2015

Yogatirsdag




Yoga er fantastisk trening syns jeg. Jeg praktiserer nå vinyasa yoga og syns det er den beste kombinasjonen av styrke-, balanse- og tøyelighetstrening jeg vet om. Jeg er også overbevist om at det er med på å holde meg skadefri som løper. 

I dag var vi bare fire på praksisen. Vi skulle vært tolv. Det var nok mange som ble overrasket over st. Hansfeiringen tenker jeg. Fint for oss som var der. Vi fikk lekt oss litt, svettet masse og fikk en deilig treningsøkt.

Vi fikk muligheten til å stå på hendene, men det syns jeg er skikkelig skummelt. Jeg klarer ikke å bare kaste beina over hodet. Da fikk jeg heller sitte å gynge som på bildet. Det er vanskelig nok det.

Har du prøvd yoga?

Never miss a Monday






































Vi har hatt fast løpeavtale på mandager siden januar. Med unntak av da vi var på fjellet i påsken og at jeg var syk i samme periode, så har vi løpt hver eneste mandag. Og jeg er litt redd for at hvis jeg bryter den avtalen en gang, så er det gjort. Denne starten på uka er litt hellig. Og hvis den ene ikke slutter så gir heller ikke den andre opp. Og sånn holder vi det gående. For jeg må innrømme at selv om jeg stort sett syns det er utrolig deilig å løpe, er det noen dager det er skikkelig tungt. Som i dag. Med mange seige bakker og tunge bein. Men det er veldig deilig etterpå. Og så er det veldig koselig å ha disse faste avtalene med trim og skravling.

Å ha en fast treningspartner er gull verdt!

onsdag 17. juni 2015

NY PERS PÅ MILA


For en følelse. Jeg var sliten, litt kvalm de siste meterne, men snakk om eufori.

Jeg kjente meg ganske tung i kroppen i dag, men var innstilt på en våt tur. Da ungene var lagt var sola kommet frem. Det aller beste er å løpe rett etter at det har regnet. Lufta er frisk, alt av pollen og støv er skylt bort.

I dag løp vi den gamle 10km runden vår. Den går fra Nordstrand kirke, bort langs Ekebergsletta, opp mot Brattlikollen og hjem igjen. Jeg har gledet meg til å løpe denne igjen for å kunne sammenligne formen min. I dag var alt riktig og flyten var god. Det ble mindre skravling med hun jeg løper sammen med, og jeg koplet helt ut. Da vi hadde løpt 7 km sa jeg at jeg tenkte å pushe mot sub 50. Hun har løpt runden på under 50 før og syns bare det var gøy å kjøre på. Siste pers står fra Sentrumsløpet på 52,54. Vi var nede i 3,53 min på kilometeren på slutten. Da kom jeg til å tenke på de som løp Comrades Marathon. Vinneren løp kilometeren på 3,45 eller noe sånt leste jeg på bloggen til @Maratonglede. Og han holdt den farten i nesten 9 mil. DET er helt sykt.

Vi klarte det. Vi kom under 50 min på mila. Klokket inn på 49,57 så det var på hengende håret. Men pers er pers. Dette kan jeg leve på en stund merker jeg. Og etter den fine langturen jeg hadde på lørdag, så har dette vært en av de beste løpeukene jeg har hatt.


6 grunner til å løpe i regnet


De herlige sommerdagene i Oslo fikk i dag en brå slutt. Regnet bøtter ned og for meg som er hjemme med en liten aktiv snuppe på 11 mnd på dagtid betyr det mye innetid.  Men etterpå. Da er det løpetid. Litt regn skal ikke hindre meg i å få luftet ut hodet.


Mine 6 grunner til å løpe i regnet
  1. Løping er fantastisk uansett vær
  2. Med regnet kommer frisk deilig luft
  3. Du kan plaske godt oppi vanndammene for våt blir du uansett
  4. Følelsen etterpå er herlig
  5. Den varme lange dusjen er verdt det
  6. Du kan skryte av å ha løpt, selv i regnet, på sosiale medier

Jeg liker å løpe i regn jeg da, selv om solskinn er å foretrekke. Har du tatt turen ut i dag?

søndag 14. juni 2015

Løpeturen jeg har tenkt på lenge

"A runner must run with dreams in his heart" Emil Zatopek

Endelig! Jeg hadde gledet meg til å ta denne runden. Jeg var faktisk litt euforisk da jeg endelig skulle komme meg ut i går mens eldstemann tok formiddagsluren sin. Jeg skiftet faktisk antrekk flere ganger og følte det litt som jeg skulle delta i et løp. Det høres kanskje merkelig ut å bli så gira på å løpe en runde rundt Nøklevann, men det var jeg altså. Denne runden har jeg sett for meg i hodet i et par-tre uker nå. Jeg valgte shorts og singlet, droppet capsen da det ikke var så sterk sol og tok med èn av to flasker i drikkebeltet med sportsdrikk. Mobilen var med og pulsklokka også. Sistnevnte for å gi meg en indikasjon på hvordan ulikt tempo føles. Jeg skulle ikke løpe på tid. 



Det var deilig å legge i vei. Ryggen hadde kranglet litt, men etter et par hundre meter spilte alt på lag. Jeg tok det relativt rolig nedover mot skogen. Jeg har ikke løpt så mye alene og lurte litt på hvordan det ville bli i forhold til å holde motivasjonen oppe. Jeg er vant med å skravle meg gjennom de tunge delene. Men det gikk faktisk veldig bra. Ingen musikk på øret, bare elva, fuglekvitter og glade barn. Jeg bestemte meg for å ta det rolig i de første bakkene ettersom jeg ikke visste hvor lang runden var. Jeg kom inn i en god flyt og bare nøt turen. Jeg tenkte at dette skal bli runden min. Jeg skal bli god på å løpe her. Da blir mye annet relativt greit i forhold.

Jeg har ikke løpt rundt Nøklevann alene før, men har en relativt grei stedssans. Jeg skjønte derfor ganske raskt at jeg hadde løpt feil. Etter å ha prøvd meg på GPSen på mobilen som ikke sa meg noe som helst annet enn at jeg var et sted i et stort beige område, ringte jeg min lokalkjente frk. Sørlie som kunne fortelle meg hvor jeg hadde løpt feil. På vei tilbake klarte jeg allikevel å svinge feil igjen og havnet på blå sti, men i riktig retning. Det var derimot en velkommen forandring. Smale stier, bekker og bare meg. Helt fantastisk. Jeg begynte å skjønne at denne 14-15 km turen min, kom til å ende på nærmere 19km. Men jeg følte jeg hadde de ekstra kilometerne i meg.


Fordelen med å løpe uten å tenke tid eller med musikk, for meg, er at jeg klarer å høre mer på hva kroppen har å si enn hva klokka mener. Jeg klarte derfor å guffe på litt da jeg kom ut på skogsveien igjen og det gikk radig tilbake til Skullerudstua. Det er stort sett bare nedover og det var deilig å gi på litt. Det siste som gjensto av turen ville så være Nordstrandsveien tilbake hjem, heeeele veien opp til toppen. Men jeg pleier ikke bekymre meg så mye for hva som kommer og tar det når det dukker opp. Her satte jeg inn motivasjonsgiret. "Yes, dette klarer du" tenkte jeg. "Bare et par svinger til nå". "Kjempebra at du klarer å holde så jevn fart her". "Ikke snakk om at du skal begynne å gå nå". Og vips var jeg på toppen. Jeg øynet muligheten til å slå forrige lengst løpte økt og tok et par runder rundt kvartalet før jeg var hjemme. Det ble 19,1 km på rett under to timer. Jeg var ikke helt død. Jeg var ikke kvalm som da jeg løp EcoTrailOslo. Jeg var bare glad. Dette var turen sin det.



fredag 12. juni 2015

Det var en deilig sommer dag...

I dag har vi hatt vår første fantastiske sommerdag her i Oslo. Shortsen tok vi på i det solen stod opp og den ble bare tatt av ungene for å kunne bade i hagen. Lille har nok syntes det har vært litt for varm. Hun har sovet dårlig og humøret har ikke vært helt på topp. Men da klærne kom av og bassenget ble fylt med vann har hun bare kost seg. Storebror har hoppet og stupt i bassenget og inntok også middag her. Det er utrolig moro å se de to kose seg sammen. De ler, spruter og leker i vannet sammen. Jeg regner med det blir en tidlig kveld på dem. Denne sommeren kommer til å bli bra tror jeg.







Flowers for breakfast

God morgen!

Vi starter tidlig. Lillemor er våken rundt fem og storebror følger gjerne etter en halvtime senere. Mor trenger kaffe. Mye kaffe. Da ungene løp rundt i hagen i dag morges fikk jeg litt tid til å prøve ut dette med blomster i maten. Og jeg syns det ble ganske så fint. Men kan man drikke kaffen etterpå? Jeg tok ikke sjansen og helte den ut...